Skip to main content
Digitaliseringsåret 2019

Digitaliseringsåret 2019

Nytt år – nya möjligheter som man brukar säga, och Sundfrakt är inget undantag för regeln. Styrelsen har satt en verksamhetsplan och budget för 2019 med stort fokus på verksamhetsutveckling och investeringar för framtiden. Vi kommer genomgå stora förändringar och utmana vårt sätt att arbeta och tänka.


I samband med årsskiftet togs affärsområde fastighet bort som eget affärsområde. Det betyder att vi kommer organisera förvaltning och utveckling av fastigheterna på ett annat sätt framgent. Vi kommer att lägga ett större fokus på att använda fastigheterna för att skapa mer affärer för kärnverksamheten och mervärden för våra delägare. Våra fastighetsskötare finns kvar på plats och hjälper er om behov uppstår.

På vardera affärsområdes uppdragsnivå sker inga större förändringar i dagsläget. Vi fortsätter att leverera nya hem, ger invånarna en trygg framkomlighet på vintriga vägar och ser till att matbutikerna får sina leveranser och du kan planera dina inköp.

Affärssystem
Vi kommer under året se över utvecklingen av vårt affärssystem i förhållande till nytillkomna krav från användarna. Ett affärssystem finns till för att underlätta arbetsdagen och säkre kvalitén. Det ligger stor vikt på ett anpassningsbart system som utvecklas i takt med Sundfraktgruppen likväl med näringslivsutvecklingen. Vi kommer därför att lägga ner ett gediget arbete på att analysera vad vi har i förhållande till vad vi behöver. Ett arbete som både tjänstemän, delägare, kunder och leverantörer kommer påverkas av och bli engagerade i.

Digitalisering
Att digitalisering och innovativa lösningar är ett hett ämne som alla står inför har nog inte undgått någon. Det har gått så långt att Tillväxtverket har gått ut med direktiv och finansiering för att öka medvetenheten inom industrin för just digitalisering. I vår region Västernorrland görs detta i samarbete med Bron som skapar naturliga mötesplatser för;
✔ Nätverk & Mötesplatser
✔ Kompetensförsörjning & Attraktivitet
✔ Innovation & Tillväxt

För oss på Sundfrakt handlar digitalisering om allt från effektivare sätt att organisera vår verksamhet till utveckling av helt nya produkter och tjänster. Därmed utmanar vi också etablerade affärsmodeller och strukturer och har insikten att om vi inte förnyar oss riskerar vi att slås ut.

För att kraftsamla och maximera vårt arbete kommer en utökad kommunikatörstjänst att tillsättas under året. Kommunikatören kommer tillsammans med samtliga inom sundfraktgruppen göra ett avstamp för att uppnå den målbild vi har inför 2030;

Helt digitaliserade
✔ Äga system/digitala lösningar i syfte att ha kontroll på flödena och kunna effektivisera transportutnyttjandet. Vidare skall det skapa mervärden för kund, skapa tilläggsleveranser och en ökad service.

Hållbar logistik
✔ Stor andel självkörande (autonoma) fordon i fordonsflottan
✔Fossiloberoende fordonsflotta på samtliga transporter.
✔ Rätt fordon utifrån bruttovikter och lastkapacitet.
✔ Optimalt resursutnyttjande

Verksamhet
✔ Kompletta logistiklösningar för kunden
✔ Ha special- och expertkompetens inom de segment man verkar.
✔ Anläggning & Logistik är fortsatt viktiga områden.

Varumärke & ekonomi
✔ Sundfrakt skall vara ett fortsatt starkt varumärke.
✔ Stabil koncern med en lönsamhet på minst 2%.
✔ Sundfrakt ska vara ledande på marknaden.

Robotmedarbetare
Den snabba utvecklingen som sker genom ökad digitalisering, automatisering och robotisering skapar stora möjligheter. Automationslösningar stärker företagens produktionsförmåga och ökar konkurrenskraften men det finns även utmaningar.

Under hösten har affärsområde Ekonomi & Administration påbörjat tester av administrativa robotar. Allt som en människa gör standardiserat i olika IT-system för att utföra en arbetsuppgift kan ”spelas in” och utföras av en robot. Då en robot inte har behov av sömn, lunch eller annan återhämtning kan vi automatisera standardiserade, återkommande arbetsuppgifter så att de är färdiga tills vi kommer till jobbet på morgonen. Personalen kan sedan använda sin kompetens till analyser och på annat sätt vidareförädla informationen vilket ger våra kunder, Sundfrakt och våra delägare mervärden.

Det är en spännande resa vi har börjat och vi välkomnar 2019
Möjligheternas digitaliseringår.